dijous, 26 de desembre del 2013

QUATRE HABILITATS LINGÜÍSTIQUES A DOMINAR

DESCRIPCIÓ:

A classe de COED hem parlat sobre les quatre habilitats lingüístiques, necessàries per a la comunicació en qualsevol situació. Aquestes habilitats són: llegir, escriure, parlar i escoltar.

Llegir

Llegir és comprendre. Isabel Solé (1982) proposa quatre implicacions:

1. Llegir és un procés actiu. Quan llegim construïm el significat del text:
el significat de l'escrit no és una rèplica del que entén el que llegeix amb el que l'autor va voler dir. Construcció pròpia que implica el text, els coneixements del lector i els objectius als quals s'enfronta.

2. Llegir és aconseguir un objectiu: 
sempre llegim per algun motiu o finalitat. Aquest objectiu guia la nostra lectura, determinant el tipus i les estratègies, així com el control inconscient que exercim sobre aquesta.

3. Llegir és un procés d'interacció entre el text i el lector: 
hem de relacionar el text amb allò que ja sabem, adaptar-nos. Hem de transformar els nostres coneixements previs en funció de les aportacions del text.

4. Llegir és un procés de predicció i inferència continu:
(Inferència: habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta (context)).
Qui llegeix formula una hipòtesi sobre els significar del text que llegirà i també de cada part a mesura que va llegint. Ho fa a partir d'elements del text, en funció dels seus coneixements o interessos. A mesura que es va llegint es re-formulen noves hipòtesis o se'n verifiquen les prèvies.

Escriure

És el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu.

- Aspectes formals:
1. Cal·ligrafia (habilitat motriu)
2. So - grafia (relació)
3. Disposició en l'espai
- Aspectes lingüístics:
1. Lexicològics
2. Morfològics
3. Sintàctics
4. Semàntics
-Aspectes discursius:
1. Tipologia textual
2. Propietats del text (coherència, adequació, cohesió, correcció, estil)
3. Procés de composició escrita (planificar, redactar, revisar)

Parlar

És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.

Escoltar

És comprendre un missatge a partir d'engegar un  procés cognitiu de construcció de significat i de interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.

Les sis implicacions per a ser un bon oient:

1. Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
2. Respecte per l'emissor i per les seves idees.
3. Demana ser objectiu per intentar entendre que vol dir-nos l'altra persona
4. Descobrir els objectius i propòsits de l'orador.
5. Descobrir les idees principals del missatge.
6. Relacionar el missatge i parlar (si cal) quan acaba l'orador.


REFLEXIÓ:

El que he pensat al escriure el títol de l'entrada ha sigut el fet de que un bon mestre ha de dominar tot allò que havíem comentat a classe sobre la lingüística.
Considero que a les escoles actuals manca la preparació per saber parlar bé, i que tots els nens topen de morros amb les exposicions de la ESO i el batxillerat, sense massa preparació.
També haurien d'imposar hàbits per aprendre a escoltar, ja que quan els nens creixin hauran de prendre apunts de veu i pot ser una tasca realment complicada.

AMPLIACIÓ:

Em va sobtar molt, durant la setmana de pràctiques, que a l'escola on vaig anar dedicaven dues hores setmanals a les exposicions orals. Eren de tema lliure i al acabar els companys feien una petita valoració en veu alta. Em van comentar que aquesta activitat es duia a terme des de primer fins a sisè, i que la millora era molt notable. Considero que es una bona manera de millorar la comunicació oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada